top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תלינה חייקין סמרסקי

סוגי קמחים ובמה לבחור? כוסמין/שיפון/חיטה מלאה/לבן



שואלים אותי הרבה איזה לחם / קמח כדאי לבחור: שיפון/כוסמין/חיטה מלאים ?


אז החלטתי להכין סקירה קצרה של סוגי קמחים.

חשוב לציין כמה הסתייגויות:

- הערכים התזונתיים משתנים קצת בין חברה לחברה, בחרתי בערכים תזונתיים של חברה שמצאתי אצלה את כל רוב סוגי הקמחים ופירוט של הערכים שלהם ("שטיבל") ועבור קמח כוסמין (מכיוון שלא הופיעו כל הערכים שלו אצל "שטיבל", בחרתי בחברת "אדמה".

- כשאתם קונים לחם מקמח מסוים, נניח לחם שיפון, זה לא אומר ש-100% מהקמח הוא שיפון (סביר להניח שהרבה פחות), ולכן חשוב להשוות את הערכים התזונתיים של המוצר עצמו ולא רק של הקמח שהוא מכיל.


- ישנם גם קמחים שמכילים שילוב של קמח מלא עם קמח "לבן", לדוגמה קמח כוסמין 70%.

- לכל כל קמח כוסמין או קמח שיפון או קמח "מלא", יש לדוגמה קמח כוסמין "לבן" בדיוק כמו שיש קמח חיטה "לבן" שאינו מכיל את הדגן המלא.

לכל אחד מהקמחים יתרונות מסוימים ותכולת קצת שונה של ויטמינים ומינרלים.

כדי לא לטבוע בים של מידע בחרתי לסקור 4 פרמטים: תכולת סיבים תזונתיים, קלוריות, פחמימות וחלבון.

1. סיבים תזונתיים - כפי שאפשר לראות, קמח שיפון מכיל את כמות הסיבים הגבוהה ביותר, אך קמח חיטה מלאה מכיל גם הוא כמות גבוה של סיבים


תזונתיים.

*חשוב לציין כי בהרבה חברות אחרות, קמח חיטה מלאה מכיל 10-15 גר' סיבים ל-100 גר' בניגוד לקמח שלקחתי כדוגמה כאן.

2. קלוריות - כמו שאתם כבר מכירים אותי, אני לא אוהבת לספור קלוריות, אבל יש כאן הבדל מעניין בין קמח חיטה מלאה ושיפון מלא לקמח כוסמין וקמח "לבן".

3. פחמימות - אומנם קמחים שייכים לקבוצת ה"פחמימות" ואמורים להכיל פחמימה כרכיב עיקרי, אבל בחרתי בקמחים שמכיל דווקא את כמות הפחמימה הנמוכה ביותר, בגלל שלרוב, פחמימות הן רכיב עיקרי בתזונה שלנו ולרוב אנחנו צורכים מהן לא מעט.

אז מבחינת כמות הפחמימה, הקמחים הדלים ביותר הם שיפון וכוסמין.


4. חלבון - כל קבוצת הפחמימות מכילה גם חלבון, אך כמובן שלא מדובר בחלבון האיכותי ביותר שעליו נבסס את התזונה שלנו, אלא חלבון שהוא תוספת נחמדה לתפריט היומי. לסיכום, אם אנחנו משכללים את כלל הנתונים, כנראה שקמח שיפון וקמח חיטה מלאה יהיו ה״זוכים״ של התחרות הזו. אבל, חשוב לזכור שמספרים על דף וערכים תזונתיים, הם לא הדברים היחידים שנרצה להתייחס אליהם.

אסור לשכוח את הטעם! לא יעזור כמה שקמח שיפון בריא אם אני לא אוהבת את הטעם שלו ולכן, כשאני אופה אני משתדלת לגוון ולהתאים את הקמח למאפה, לדוגמה: קמח שיפון וקמח חיטה מלאה הם דחוסים יותר, מתאימים לעוגות

חורפיות וכבדות יותר כמו עוגת הדלעת שפרסמתי לא מזמן.

קמח כוסמין הוא קליל יותר ואני אוהבת להכין איתו חלות לשבת. בתאבון!


6,122 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page