top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תלינה חייקין סמרסקי

איך משתמשים נכון בתפריט


תפריט אפשר למצוא באינטרנט.

זה מה שאני אומרת לאנשים שחושבים שצריך דיאטנית בשביל תפריט.

ההנחה שלהם היא שהדיאטנית תבנה להם איזה "תפריט מושלם", שיהיה כמו תרופה שתעזור להם לרדת במשקל.

תפריט זה ממש לא מה שיגרום לכם לרדת במשקל. אם תיישמו תפריט מסויים כמו תוכי, אולי בחודשים הראשונים תרדו במשקל, אבל מה יקרה לאחר מכן? הרי יימאס לכם מהתפריט הזה, ואז כנראה שתחזרו להרגלים הקודמים שלכם ואולי גם למשקל הקודם שלכם.

אז איך משתמשים נכון בתפריט? סיכמתי לכם כמה עקרונות בסיסיים שכדאי ליישם שכשנעזרים בתפריט: 1. מקצועיות - כמובן שמומלץ להיעזר באיש מקצוע לבניית תפריט (איש מקצוע = דיאטנ/ית עם רישיון ממשרד הבריאות). איש מקצוע יוכל לבנות תפריט שמותאם להרגלים, למצב הבריאותי, לצרכים ולמטרות שלכם.

2. התאמה אישית - התפריט חייב להתבסס על המאפיינים האישיים שלכם ועל העדפות המזון שלכם. אם חבר שלכם מהעבודה עובד על פי תפריט מסויים, סביר להניח שהתפריט הזה לא יתאים לכם. כן, גם אם אתם והחבר הזה, באותו גיל, גובה ומשקל, וגם אם במקרה החבר הזה הוא התאום שלכם והופרדתם בלידה, עדיין כנראה שהתפריט שלו לא יתאים לכם. 3. הבנה - חשוב להבין מה תפקידו של כל מאכל ושל כל ארוחה בתפריט, ואיך אנחנו יכולים להחליף ולהמיר כל מאכל למאכל אחר. בנוסף, חשוב לדעת איך להתנהג במצבים שבהם אנחנו לא נמצאים בסביבה הטבעית שלנו, ולדעת איך אנחנו מנסים לאכול במסגרת שדומה לתפריט שלנו, גם בתנאים לא אופטימלים. 4. גיוון - אם אתם חושבים שאתם יכולים לאכול אותו הדבר בכל יום, למשך תקופה ארוכה, אתם טועים. גם אם טעים לכם ונוח, חשוב מאוד לגוון במזון אפילו מעט, מכיוון שיש הרבה מאוד ויטמינים ומינרלים שאנחנו צריכים לספק לגוף שלנו וגם מזונות עשירים מאוד בויטמינים ומינרלים, לא מכילים את כל הנוטריינטים שאנחנו צריכים לקבל. לכן, ככל שתגוונו יותר, סביר יותר שתצליחו להגיע להמלצות (גיוון גם יכול לעזור לנו להתמיד לאורך זמן). 5. סיפוק - אם אתם לא נהנים מהאוכל שלכם, אתם לא תצליחו ליישם את התפריט לאורך זמן. חלק מה"כייף" הוא להיות ספונטנים ולאכול מזונות מגוונים, בהתאם לרצונות שלנו. 6. גמישות - תפריט נוקשה לא מחזיק מעמד לאורך זמן. יכולה להיות תקופה שבה התפריט קצת יותר נוקשה, כדי לקדם לעבר המטרה, אבל זה לא יכול להיות לאורך זמן. התפריט צריך להיות נוח ולהוות מסגרת כללית להרגלי אכילה.

לסיכום - חשוב לזכור שתפריט הוא כלי ולא הדרך. הדרך שתביא אתכם אל המטרות שלכם כוללת הרבה מאוד מרכיבים כמו למידת דפוסי האכילה וההתנהגות, הקשבה לתחושות הרעב והשובע, קבלה עצמית ועוד. התפריט הוא רק עוד כלי בארגז הכלים וכמו שאני רושמת למטופלים שלי, מתחת לכל תפריט ראשון שאנחנו בונים ביחד: "התפריט מהווה דוגמה בלבד, אין צורך להצמד אליו לגמרי".


175 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page