top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תלינה חייקין סמרסקי

שישה טיפים כלליים למתאמן המתחיל


אז התחלתם להתאמן? כל הכבוד! סביר להניח שהמוטיבציה שלכם בשמיים ושיש לכם רצון מסויים גם לשפר את התזונה. אז לפני שאתם ממהרים לאמץ כל מיני טרנדים תזונתיים, הכנתי לכם 6 טיפים כלליים ופשוטים שיעזרו לכם לבצע את הבחירות הנכונות.

1. מים - הטיפ הכי בסיסי ומעצבן, אבל חשוב. הקפידו לשתות מים באופן רציף במהלך היום ולא רק לפני או אחרי האימון. למה צריך לשתות מים? מלבד כל הדברים הבסיסיים שאנחנו מכירים לגבי שמירה על הידרציה, מניעת התייבשות וכו׳, הרבה אנשים נוטים להתבלבל בין תחושות הרעב לתחושת הצמא, ושתייה רציפה לאורך היום יכולה לעזור לנו להיות יותר מחוברים לתחושות הרעב והשובע.

2. בדיקות דם - הקפידו לבצע בדיקות דם לפחות פעם בשנה, כדי לוודא שהכל תקין ומאוזן ולא חסר לכם שום דבר חשוב שיכול להפתר על ידי שינוי תזונתי. מחסור נפוץ, כמו מחסור בברזל או ב-b12 יכול להשפיע מאוד על התפקוד שלנו באימונים ובחיי היום יום.

3. חלבון - הקפידו לצרוך חלבון בכל ארוחה עיקרית (בוקר, צהריים וערב) ואל תמהרו לקנות תוספי חלבון. מה זה חלבון? בשר, דגים, ביצים, עוף, מוצרי חלב, קטניות - כמו: סויה, שעועית, עדשים, פול, חומוס וכו׳ (מכילות גם פחמימה וגם חלבון).

4. לא לפחד מפחמימות - הרבה מתאמנים מאמינים שפחמימות הן האוייב הכי גדול שלהם, וששם טמונות כל הצרות שלהם. אז נכון, יש פחמימות בעלות ערך תזונתי נמוך שכדאי לאכול פחות, כמו כל קבוצת הממתקים והמתוקים, אבל, פחמימות הן מרכיב חשוב מאוד בתפריט היומי ומהוות מקור מצויין לאנרגיה, וויטמינים ומינרלים מסויימים.

אז איזה פחמימות מומלץ לאכול? פחמימות שעשירות בסיבים תזונתיים. לדוגמא: דגנים מלאים כמו קינואה, כוסמת, שיבולת שועל, קוסקוס מלא, מוצרים מחיטה מלאה, כוסמין מלא, שיפון מלא או כל דגן אחר מלא וקטניות.

5. ירקות או לא להיות - שוב טיפ בסיסי ומוכר, אבל אני רוצה להתייחס לזווית קצת שונה. חוץ מכל הויטמינים והמינרלים שחשוב שתקבלו מירקות, ירקות מכילים סיבים תזונתיים שיכולים לתרום לתחושת השובע ולבריאות מערכת העיכול. דבר נוסף שאי חושבת שהכי יקרוץ לכם - ירקות הם בעלי צפיפות קלורית נמוכה, שזה אומר במילים פשוטות שהם דלים בקלוריות. אז בעצם יש לנו פה קבוצת מזון שהיא לא רק תורמת לבריאות, היא לא תורמת כמעט קלוריות לתפריט היומי שלכם, ולכן, משתלם מאוד לשלב ירקות בכל ארוחה.

6. בלי דיאטות ״טרנד״- זה הטיפ הכי חשוב לדעתי, חשוב לנצל את המומנטום והמוטביציה לחיוב ולא לשלילה. למה הכוונה? ביצוע שינוי תזונתי קיצוני ששונה לחלוטין ממה שעשיתם עד כה, בדרך כלל לא נשמר לאורך זמן ויכול להוביל ל״יויו״ (ירידה ולאחר מכן עליה גדולה במשקל). בנוסף, שינויים רבים וקיצוניים שאינם מותאמים אישית למצב הרפואי, לאורח החיים, לטעם, ללו״ז, לרמת הפעילות ולמטרות, יכולים לגרום לנו לתסכול ולהעצמת חשקים ונשנושים.

מה לא מומלץ לעשות?

- לא מומלץ לאמץ דיאטה ״תבנתית״. הכוונה היא לדיאטה שאסור לאכול בה קבוצה אחת או יותר של מזונות, או דיאטה שמציעה תפריטים מוכנים מראש, שלא מותאמים אישית להעדפות שלכם או למצבכם הבריאותי. דיאטות כאלה אולי יכולות לעזור לרדת קצת במשקל בשלב ההתחלתי, אבל הרבה פעמים יוצרות חשקים וגורמות לנו לעלות את כל המשקל שירדנו, ואפילו יותר.

- לא מומלץ לקנות כל מיני תכשירים/כדורים/ מיצים/שייקים לירידה במשקל או ל״ניקוי רעלים״ כזה או אחר. המשווקים של המוצרים האלה אולי יבטיחו לכם הבטחות מפוצצות, אבל רוב המוצרים האלה לא באמת יישנו משהו חוץ מלעשות לכם חור בכיס, והרבה מהמוצרים יכולים אפילו לגרום לנזק בריאותי משמעותי.

דבר נוסף וחשוב שאתם צריכים לדעת - אין דבר כזה ״ניקוי רעלים״- זה מונח שיווקי מומצא. ״ניקוי רעלים״ עושים הכבד והכליות, איברים שאנחנו נולדים איתם ולא שום מוצר שתקנו במיטב כספכם, או שנראה יפה באינסטגרם.

מה כן לעשות? מה שפשוט עובד, שינויים קטנים וישימים שאתם יודעים שתוכלו להתמיד בהם לאורך זמן, כמו משהו מאחת מההמלצות שציינתי מעלה:)

* הטיפים יכולים להתאים למי שאין לו בעיות רפואיות מיוחדות.

חשוב לזכור שתזונה נכונה היא זו המותאמת אישית, מה שעבד לחברים שלכם לא בטוח יעבוד אצלכם.

הרבה בהצלחה באימונים, תנו בראש!


342 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page