top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תלינה חייקין סמרסקי

שיקום אחרי לידה



אני לא רוצה לתרום לשיח על ירידה במשקל אחרי לידה, כי אני מרגישה שיש יותר מידי פוקוס על הנושא הזה.

לפעמים נדמה לי ששכחנו שהריון ולידה הם יותר מעליה וירידה במשקל.

לכן בחרתי לקרוא לפוסט הזה "שיקום לאחר לידה".

הגוף שלנו עובד קשה ועובר הרבה מאוד בתקופת ההריון ובלידה ולכן זקוק לתקופת שיקום. גם מי שעוברת לידה "קלה" צריכה לתת לגוף זמן להתאושש ממה שעבר.

ושלא תבינו אותי לא נכון, זה טבעי גם לרצות לרדת במשקל אחרי לידה, אבל לדעתי, יש דרך נכונה יותר מאיך שאנחנו עושות את זה היום.

תקופת השיקום צריכה להכיל 3 תחומים: תזונתי, פיזי, ונפשי.

מה כדאי ליישם בכל תחום?


תזונתי:

כדי להשתקם כמו שצריך אנחנו צריכות לספק לגוף תפריט מגוון ומאוזן שמכיל כמות קלוריות מספקת ממזון איכותי ומגון.

בין אם את מניקה ובין אם לא, הגוף צריך לקבל מספיק קלוריות כדי להשתקם לאחר הלידה.

הדרך הכי טובה לדעתי היא ממש להיות קשובות לגוף ולצרכים שלו - זה אומר לאכול שאת רעבה ולהפסיק כשאת שבעה.

אבל זה גם אומר להבין שלפעמים יתחשק לך שוקולד או משהו מתוק אחר, וזה לגמרי בסדר, את רק צריכה לוודא קודם שהגוף קיבל את המזון שיהוא זקוק לו פיזיולוגית ויעזור לו לשבוע (לצערי זה לא שוקולד).

כמה טיפים שיעזרו לשמור על איזון, גם כשאין זמן וכוח להשקיע בזה:

- אם יש עזרה, לבקש שיחתכו ירקות וישמו בקופסא כדי שתוכלי לאכול במהלך היום וגם יום למחרת.

- אפשר להכין מבעוד מועד, פשטידות עשירות בירקות וגבינות רזות ולהקפיא. אחרי הלידה אפשר להפשיר במקרר ולאפות קצת בתנור. כנ"ל לגבי מאפים מתוקים בייתים (אני הקפאתי 3 עוגות שהפשרנו אחרי הלידה ואכלנו בתענוג רב).

- אפשר להיעזר במקומות שמוכרים אוכלים ביתי מוכן, במידה ואין אף אחד שיכול לעזור עם הבישולים.

- רוב הנשים סובלות במידה כזו או אחרת, מעצירות אחרי לידה. חשוב לטפל בעצירות ולא להזניח את המצב מכיוון שהזנחה תגרום להחמרה במצב היציאות. חשוב להקפיד על שתייה מרובה וצריכה מספקת של סיבים תזונתיים (ולכן להקפיד על דגנים מלאים, ירקות ופירות).

יש הרבה תרופות שניתן להשתמש בהן לצורך הקלה בעצירות, גם לנשים מניקות (תרופות שעובדות בעיקר על מערכת העיכול ולא משהו שישפיע על החלב) . אפשר לבקש המלצה מהרופא/ה ולרכוש את התרופות עוד בטרם הלידה.


פיזי:

- חשוב לי להדגיש שלפעילות גופנית חוזרים אך ורק אחרי אישור רופא/ת נשים ולא שניה לפני! את התור לבדיקת רופא קובעים לשישה שבועות אחרי הלידה.

- ברוב המקרים יש צורך במנוחה לכמה ימים עד שבועות, למעט פעילויות יום יומיות.

- לאחר שמרגישים יותר טוב, אפשר לצאת קצת לטיולים עם התינוק ולעשות הליכות קצרות בהתאם לתחושה.

- לאימונים חוזרים בהדרגה, בצורה עדינה, תוך הקשבה מלאה לגוף. חזרה מוקדמת מידי עלולה לפגוע בתהליך ההחלמה ואף לגרום לנזק ארוך טווח.

- בתום משכב הלידה, חשוב מאוד גם לעשות בדיקה של פיזיותרפיסטית רצפת אגן. הביקור הזה חשוב כי תפקוד לקוי של רצפת אגן יכול להשפיע לא רק על בריחת שתן, אלא גם על יחסי מין, היציאות ומראה הבטן. בביקור יבדקו לך גם את מצב שרירי הבטן ויתנו לך תרגילים במקרה של היפרדות בטנית, מה שיכול לעזור גם לשפר את מראה הבטן מבחינת אסתטית. התורים בקופות החולים ארוכים מאוד ולכן אפשר ללכת באופן פרטי (בחלק מהקופות ניתן לקבל החזר). אל תוותרי על הביקור הזה! טיפול נכון ברצפת האגן ישפר את איכות החיים שלך.

- למרות הקושי הרב, כדאי לשים את שעות השינה שלנו בראש סדר העדיפויות, ולנצל כל זמן פנוי לשינה (כן, גם אם זה אומר להזניח קצת את הניקיונות והכביסות). מחסור בשעות שינה יכול להשפיע על התפקוד שלנו, המצב רוח והתחושה הכללית.


נפשי:

- אחרי לידה ישנם שינויים הורמונלים שעלולים לגרום לירידה במצב רוח. חווית לידה קשה וטראומתית והכאבים הפיזים, עלולים להוסיף למצב הרוח הרע.

זה טבעי להרגיש דכדוך אחרי לידה, אבל במידה והדכדוך הזה נמשך למעלה משבועיים, כדאי לפנות לעזרה מקצועית. אם את לא בטוחה לאן לפנות, התייעצי עם אחות טיפת חלב המטפלת בך ובתינוק.

- חשוב לדאוג לעצמך! אמא טובה היא אמא שטוב לה. לא להתבייש לבקש עזרה ולפנות קצת זמן לעצמך.

- לא לשכוח להיעזר באנשי מקצוע. אם מאוד מפריע לך המשקל וייעשה לך טוב להתחיל תהליך, תפני לדיאטנ/ית. אם את רוצה להתחיל להתאמן ולא יודעת איך תפני למאמנ/ת. חשוב שאנשי המקצוע שאת בוחרת בהם, יהיו מקצועים וידעו איך לטפל באישה אחרי לידה (אפשר להשתמש בתקציב של סל ההריון ולקבל החזר עבור אנשי מקצוע מסויימים).


לסיכום, זה לא הזמן לתהליכים אינטנסיבים וקיצוניים, זה הזמן לחמלה והרבה אהבה עצמית❤️

268 צפיות0 תגובות
bottom of page